Київ – За останні півтора десятиліття рівень довіри українців до суддів зменшився удвічі, а незалежна робота судів зазнає постійної загрози – до таких висновків дійшли автори щорічного моніторингу незалежності суддів в Україні. Дослідники та представники судової влади пояснюють ці проблеми передусім недофінансуванням судів та спробами обмежити їхні повноваження. На думку ж керівника служби Голови Верховного Суду Миколи Мельника, незалежності суддів перешкоджає вже сам порядок їхнього призначення, а недосконалість судової системи штучно підтримується політичною верхівкою.
Рівень незалежності та неупередженості українських суддів є незадовільним, вважають майже дві третини представників громадськості, влади та самих судів, опитаних цього року в рамках проекту Моніторингу незалежності суддів в Україні.
Подібні невтішні результати показало і останнє дослідження Центру Разумкова.
Автори моніторингу відзначають і численні невідповідності українського судочинства європейським стандартам.
Одна з цих невідповідностей – систематичні намагання вплинути на позицію судді, про які згадують 70% опитаних.
В упередженості судді винне суспільство?
Причини таких проблем криються передовсім у тих умовах, у яких сьогодні працюють судді, говорить співавтор моніторингу, заступник голови Центру суддівських студій Андрій Алексеєв.
У коментарях експертів ідеться про те, що зменшення незалежності суддів співвідноситься зі зменшенням рівня підтримки з боку громадян, наголошує він. А є серед опитаних і люди, які вважають корумпованими всіх без винятку суддів.
Лідери за ступенем неповаги до суду – Президент, Верховна Рада та великий бізнес, звертає увагу Андрій Алексеєв.
А ще незалежність суддів під загрозою і через погане фінансування, каже дослідник.
Андрій Алексеєв наводить підрахунки, за якими на фінансування судів у бюджеті передбачено лише 20% від коштів, потрібних для їхньої нормальної роботи, але реально вони отримують менше половини від цього.
Суддями незрідка стають не ті й не так – експерт
Однак головні причини низького рівня незалежності українських суддів набагато глибші, переконаний керівник служби Голови Верховного Суду України Микола Мельник.
«За чинним порядком призначення і обрання можливий серйозний політичний вплив на цей процес, – каже він. – І врешті суддями часто стають зовсім не ті, хто здатний протистояти спокусам і тискові».
До того ж, додає Мельник, в Україні втручання у правосуддя є якщо не постійним, то дуже поширеним.
«Висловлю свою суб’єктивну думку: українська політична еліта не зацікавлена в неупередженому та ефективному суді, тому що його наявність змушує діяти виключно за законом», – вважає представник Верховного Суду.
Відкритість судів – крок до їхньої свободи
Це замкнене коло може бути подолане, якщо цього докладуть зусиль самі судді, вважає співорганізатор Моніторингу незалежності судів, директор Швейцарського бюро співробітництва в Україні Мануель Еттер.
«Беручи участь у проекті «Підтримка судової реформи в Україні», ми були вражені тими негативними тенденціями, які є в українському судочинстві», – наголосив він.
Проте Мануель Еттер вважає, що більша публічність українських судів та співпраця з громадськими об’єднаннями може великою мірою убезпечити їх від тиску з боку можновладців.
«Зусилля суддів та громадян мають бути об’єднавчими – в такому разі, я переконаний, ми вийдемо на кращий результат», – заявляє швейцарський фахівець.
Пілотні проекти подібного реформування судової системи України, приведення її у відповідність із європейськими стандартами за участі швейцарського уряду, вже розпочалися у Донецькій та Запорізькій областях.
Євген Солонина